De creatieve industrie: hype of hoop?
Vanmiddag was ik bij de presentatie van het rapport De creatieve industrie in Amsterdam en de regio bij de Kamer van Koophandel tijdens het overleg gemeente en bedrijfsleven dat door de KvK en de afdeling EZ van de gemeente eens per kwartaal georganiseerd wordt.
Hype of hoop, maakt eigenlijk niet uit, het lijkt wel of iedereen het er over heeft, dus hot is het in ieder geval.
Wat niet te weerspreken valt is dat in de afgelopen jaren het aandeel van de creatieve industrie in deze stad boven gemiddeld gegroeid is. 10% van de nieuwe banen zit in deze sector en dat is een bovengemiddelde groei. Overigens is deze groei gerealiseerd zonder dat iemand zich dat realiseerde of het al tot hype verheven had, dus stof voor de stelling dat je er vooral niets aan moet doen, want het gebeurt ook zonder.
Ook tijdens deze bijeenkomst werd weer aandacht gevraagd voor het feit dat je de spontane opkomst van creatieve initiatieven niet onmogelijk moet maken door de hele stad vol te plannen en beginnende initiatieven op dit gebied tijdens de sloop en herstructurering weg te maaien.
De aandacht voor de creatieve industrie levert ook op.
Opeens is Kunst en cultuur niet meer alleen in de aandacht van de wethouder Cultuur, maar zijn ook de ogen van zakenleven, de wethouder Economische Zaken en de planologen hierop gericht.
Pik in die winst, zou ik zeggen. Eeen mooi moment om alle gevestigde Kunst en Cultuurinstellingen qua financiering en toekomstplanning over te dragen aan de afdeling EZ en toerisme: alle gemeentelijke musea gratis toegankelijk bijvoorbeeld zoals in Londen.
Kunst en Cultuur houdt zich dan primair bezig met het stimuleren van nieuwe kunstinitiatieven, het bevorderen van het Cultureel aandeelhouderschap, het bewaken van het Cultureel rentmeesterschap en bovenal het stimuleren van talentontwikkeling van de Amsterdamse bevolking: waarom importeren als je het je eigen inwoners kunt leren.
Thuisgekomen van deze bijeenkomst zag ik op AT5 een item over Robodock.
Dit “Amsterdamse Oerol” zoals de organisator dit festijn omschreef, week vorig jaar uit naar Rotterdam omdat ze er hier met de gemeente niet uit kwam. De organisator riep de gemeente op om dit initiatief te omarmen en vooral ook hier te willen houden omdat Amsterdam hier ook een uniek festival zou kunnen behouden.
Nu ligt het vast ingewikkeld in afstemming en regelgeving, over die afwegingen weet ik niet genoeg van om er een kwalitatief oordeel over te hebben. Robodock biedt vast allerlei ruimte die de gemeente niet zonder meer kan accorderen als ze naar haar eigen regelgeving kijkt.
Maar zou het nu niet -ook kijkend naar de toekomst en lettend op het klimaat wat je nodig hebt om ook de kunstvormen van de nabije toekomst te kunnen huisvesten- niet minstens net zo belangrijk zijn om een festival als dit voor Amsterdam te willen behouden als het plannen van woningbouw voor het importeren van nieuwe creatievelingen?