The Roundhouse: where history meets talentbrokers
Pink Floyd in the early days
Tijdens ons werkbezoek kregen wij vrijdag een enorm enthousiaste en enthousiasmerende presenteatie over de ontwikkeling van The Roundhouse in Camden Londen.
De plek waar de Doors hun enige Engelse optreden hadden, Stones, Stranglers, Jimmy Hendrix, ze speelden er allemaal, way back in the sixties en later.
Tot aan vandaag aan toe willen beginnede bands Camden op hun CV hebben staan omdat dat de bakermat van de muziek is.
The Roundhouse, ooit een industrieel gebouw waar reparaties aan treinstellen plaatsvonden, al menig keer aan sloop en ontwikkelplannen ontsnapt, opent in maart na een grootschalige renovatie, die 28 miljoen pond kostte, allemaal opgebracht door kleine hapjes geld, niemand mag zich dus ook eigenaar noemen.
Aan de ene kant gaat het zijn wat het informeel altijd was “the place to be” maar daarnaast met een stevige root in “the local community” en als platform voor jongeren met talent maar geen connecties die daar hun talenten kunnen ontwikkelen, hun kansen op een baan in de mediaindustrie kunnen vergroten, vaardigheden op kunnen doen en in contact kunnen komen met de connecties die ze zelf missen.
De “creative director, al tijden bezig met lokale programma’s voor de jeugd en fundraising -die 28 miljoen moest wel door heel veel donateurs bijelkaar gesprokkeld worden, hield voor ons een verhaal waar we allemaal heel erg enthousiast van werden.
Politiek ook herkenbaar “goud in handen hebben” maar nog wel heel van anderen daarvan moeten overtuigen omdat je wel de visie hebt, maar niet het geld.
Het gebouw werd in haar handen gegeven door een “mecenas” die zijn kapitaal had verdiend met speelgoed, steeds van kinderen en jongeren feed back kreeg die hem hielp zijn produkt te ontwikkelen, maar uiteindelijk bleef zitten met het feit dat er voor die opgroeiende jeugd veel te weinig kansen en plekken waren. Onder voorwaarde dat dit een kansenplek voor jeugd en jongeren zou worden, kreeg de Roundhouse het gebouw.
Tijdens het project van renovatie is heel bewust al gewerkt aan programma’s met jeugd, zodat als het straks open gaat 1100 jongeren het gebouw al kennen en het gevoel hebben dat het “ook” van hen is. “we are not open yet, but we are open. De “branding”naar deze doelgroep is dus al gelukt, het gebouw is van bekend en van hen als het open gaat.
Alle tijdelijke activiteiten die er in de afgelopen jaren waren hebben voor de buurt al nieuwe restaurants en andere activiteiten aangetrokken die goed zijn voor de economie van Camden. De zeer consequente filosofie “we want to give something of the have’s to the have nots”draagt ongetwijfeld bij aan een goede landing van het project in de buurt.
Voor ons allen was dit een heel begeesterend verhaal. Daar waar het in the sixties al zo was “