Picnic Jr: Ze zeiden juf tegen me

Dinsdag keek en liep ik mee met de workshops die er voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs georganiseerd werden in het kader van de Picnic Jr.
De leerlingen konden in de grote ruimte van de Gashouder in Westerpark kiezen uit veel verschillende dingen.
Ik keek de hele ochtend mee over de schouder van leerlingen van het Montessoricollege Oost die hun eigen mobile game aan het maken waren om het later met mobiele telefoon en gps op het zeer geschikte Westergasterrein live uit te gaan proberen. Tussen de bedrijven door keek ik lekker mee bij de andere workshops.
Het blijft mooi om te zien hoe leerlingen aanvankelijk afwachtend, soms ook een beetje contra, met een lichte scepsis toch steeds maar weer binnen een kwartier na start enthousiast aan de slag zijn.
Ik zag leerlingen slopen en demonteren om een oud stuk speelgoed met een nieuw geluidje weer in elkaar te zetten. Leerlingen met camera het terrein op schieten om samen en film te maken, leerlingen in de Fablab zelf ontworpen dingen maken die als eenmaal af, licht gingen geven als je mobieltje af ging, zag leerlingen les krijgen in de opbouw van een song (iintro, blabal…bridge etc) inclusief het samen inzingen van de eigen vocalen, zag leerlingen hun eigen effectenfilm op gepimpte poster maken binnen Digital Playground.
Een workshop van drie uur,een boel productiielol en resultaten die er niet om logen.
Veel van de werkstukken kunnen de leerlingen zelf weer terugvinden op de diverse webistes en doormailen naar vrienden en ouders.
Een boel gegiebel, maar ook trots op wat er aan het eind van de workshop stond.
Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas, als het aan jongeren ligt…laat die hun gang maar gaan

Terwijl ik daar als overduidelijk volwassene rondzwierf, werden mij veel vragen gesteld.
Steevast begonnen ze met “Juf”?
Ik moet een plaatje opslaan, hoe doe je dat?
Eeks, leg dat maar eens uit als blijkt dat op de Apple notebook er helemaal geen rechter muisknop zit
“Ehhh, ik heb het net bij je buren gecheckt en zij doen het zo”…, zelf ook weer wat geleerd.
Juf ik verveel me, mag ik ook bij de ander workshops rondkijken?Dit was wel een speciaal geval: een jongen die ingedeeld was bij de workshop muziek maken, maar dat zelf al sinds jarem thuis deed met naar zijn zggen “nog proffesionelere software” dan hier.
“Ehhh, dat moet je maar aan je meester vragen, maar trouwens al;s jij het al heel goed kan, kun je de anderen dan niet gaan helpen, die hebben vast veel aan jou kennis”…..
Ik genoot van wat ik zag, de speurtocht met de mobile game over het terrein, de voldoening om met je mobieltje de foto te maken van een voorwerp op de in de game aangegeven plaats (yes we cracked the code), de reacties op de songs van de klasgenoten toen aan het eind van de ochtend alle songs in groepsverband werden afgespeeld.
Ik heb veel mooie dingen gezien.
Ik gun het a die mensen die wel “juf” en “meester” zijn, om hun leerlingen vaak in dit soort omstandigheden aan het werk te zien: zowel het enthousiasme als het resultaat waren hardverwarmend.
De workshops:
ScratchWorx, Een live DJ/VJ performance maken onder begeleiding van professsionele musici
Laat je horen!, Wat vind jij echt belangrijk en wil jij nou aan iedereen laten weten? Gebruik technologie om jouw boodschap zo hard mogelijk, aan zoveel mogelijk mensen te laten horen en voelen. Ga samen met de creatieven van het interactieve mediabureau
IJsfontein aan de slag!
Make a Mobile Game, Jongeren maken hun eigen mobile game. Na het opdoen van kennis over het Westergasterrein
gaan de jongeren opdrachten digitaal op het terrein plaatsen. Na het plaatsen van de opdrachten is er een mediaroute gemaakt die met een mobiele telefoon te spelen is. De jongeren spelen elkaars mediaroute. Met behulp van mobiele telefoons en GPS gaan de jongeren op zoek naar de geplaatste opdrachten. Na afloop is hun gelopen route zichtbaar en bekijken de jongeren hun gespeelde games.
Muziek-Werkplaats, Jongeren maken een eigen popnummer
Media Moet je maken!, Digital Playground
Experimenteren met digitale media!?! Dat kan bij Digital Playground!
Jongeren (13 t/m 19 jaar) maken kennis met de creatieve kanten van de computer en met hedendaagse (beeld)cultuur; in een workshop van drie uur maken ze een digitaal kunstwerk. Het doel is jongeren op een leuke en aansprekende manier in aanraking te brengen met beeldcultuur en hen inzicht te geven in de rol en de werking van beeld, door middel van workshops.
FabLab jrGrote bedrijven hebben toekomstplannen het consumenten mogelijk te maken hun eigen product geheel uniek te maken! Fablab gaat nog een stuk verder; een set machines maakt het voor alle consumenten mogelijk zelf producten te ontwikkelen en deze creaties te delen met een wereldwijde community! In deze workshop zullen twee industrieel product ontwerpers je door een heel ontwerp proces begeleiden met als resultaat een zelf gemaakte goodie!
Bekijk ‘t: One Take. Een videoworkshop voor scholieren van 14-18 jaar. Niet kijken, maar doen! Onder professionele begeleiding van regisseur Rogier Frensdorf maken scholieren zogenaamde


admin