Nieuwe huisstijl
Maandag hadden we de feestelijke introductie van onze nieuwe huisstijl.
De gemeente Amsterdam heeft al een tijdje geleden samen met de stadsdelen en diensten besloten over te gaan op een gezamenlijke huisstijl, waarbij het onderscheid alleen nog onder de drie Andreaskruisen en in de kleur te zien is.
Hoewel de vrijheid in het keuzeproces daarmee beperkt was, was het voor mij enorm leuk om het wordingsproces van embryo tot volledige huisstijl met alle nieuwe uitingen achter de schermen mee te maken.
Vanuit de stuurgroep begeleidden we elke stap, namen we moeilijke beslissingen en hadden we soms te maken met feed back van de “centrale huisstijlpolitie”
De laatste maanden is er door een groep mensen keihard gewerkt om alle nieuwe uitingen klaar te maken. En dat gaat dan niet alleen om nieuwe visitekaartjes en een logo op de muur, maar ook om website, stadsdeelkrant, sjablonen, briefpapier, folders, mappen en nog veel meer.
Een stevige klus onder tijdsdruk want we probeerden ook zo min mogelijk voorraad van het oude materiaal te hebben dat geheel en al milieuvriendelijk gerecycled wordt tot nieuwe papierprodukten.
Onder grote belangstelling van onze medewerkers mocht ik gisteren het lint van een beletterde veegwagen doorknippen en hield ik voor het eerst in mijn leven een powerpointpresentatie over het hoe en waarom, de diepere gedachtes achter de huisstijl.
Was, ook al is het bestuurlijk misschien niet het meest sexy onderwerp, toch gewoon eigenlijk best een beetje trots.